Potraga za talentom

Kako privući, prepoznati i zadržati talent postaje krucijalno pitanje za stručnjake ljudskih resursa. Nebrojene studije ipak su sklonije prikazivati sposobnost privlačenja i zadržavanja talenta kao rezultat dosljedne prakse ljudskih resursa kojoj je prioritet timski rad, razvoj i osjećaj povezanosti među zaposlenicima.

Riječ talent dolazi od starogrčke mjerne jedinice za masu, odnosno novčane jedinice, stoga ni ne čudi kako je talent oduvijek blisko povezan sa nečim što je vrijedno ili nešto što se može unovčiti. U današnjem smislu, prema Hrvatskom leksikonu, talent je „izvanredna stvaralačka nadarenost, sposobnost, inteligencija“. U poslovnom smislu, talentirana osoba je osoba s brojnim poželjnim karakteristikama koje čekaju ispunjenje svojeg potencijala. To su osobe koje napreduju u svojem području brže nego ostali, osobe koje se brže adaptiraju i razvijaju. Mlada i nadarena osoba koja dolazi u poslovno okruženje samo je „sirovina“ kojoj treba iskustvo i trud kako bi se samoaktualizirala.

Tvrtke i organizacije suočeni su svakodnevno s priljevom mladih i obrazovanih osoba, a većina njih ne dobije šansu za rad upravo jer im nedostaju vještine i osobine ličnosti koje tvrtke traže. Traženje „neotkrivenih talenata“ često se prepušta i headhunterima; od njih se iziskuje volja za istraživanjem, ažuriranjem baza životopisa i održavanjem kontakata. Uspješna realizacija zapošljavanja adekvatne osobe za traženu poziciju ovisi o nekoliko faza, no što kada je „akvizicija“ talenta dovršena? Tvrtke koje su spremne uložiti u dugoročni razvoj talentiranih mladih zaposlenih samim time ulažu u svoju budućnost. Stvaranje kvalificiranih zaposlenika nužna je strategija prema konkurenciji i boljem pozicioniranju na tržištu rada; tvrtke koje nude razvoj mladim talentima pokazale su se i najprivlačnije mladima koji još nisu izašli na tržište rada, a svoj talent i stavove tek formiraju. Suradnja tvrtki i sveučilišta može predstavljati jedan način dolaženja do talenata, no to i dalje ne mijenja činjenicu kako se talentirane i one manje talentirane zaposlenike treba ulagati. Korporativni treninzi, tečajevi, radionice, edukacije i stimulacije kriju goleme mogućnosti za rast i napredak tvrtke. Brojne studentske organizacije i neformalne udruge često surađuju s nekim tvrtkama koje u takvim organizacijama prepoznaju idealne zaposlenike, a takva partnerstva započinju sa volontiranjem ili pripravništvima koja nerijetko završavaju s dugotrajnom suradnjom. U pripravnicima se nerijetko skrivaju talenti koje treba prepoznati, stoga im je nužno pružiti mentoriranje, postaviti im izazove i dati im osjećaj uključenosti u neke projekte.

Dinamična poslovna okruženja koja nude pojedincima da se razvijaju u „svojem ritmu“ etablirat će se kao poželjna radna atmosfera koja će znati privući zadržati talente. Mladi talentirani zaposlenici trebali bi se razvijati sukladno korporativnom okruženju u kojem se nalaze, u okruženju koje će ih nagraditi i dati im napredak.